Nootropy – co warto wiedzieć o tych środkach?
Maj 12, 2014
lepsze samopoczucie dzięki substancjom nootropowym
Jak dbać o swoje samopoczucie?
Listopad 27, 2018

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o melatoninie

melatonina sposobem na lepszy sen

Czy zdarzyło Ci się mimowolnie budzić się ze snu? Pewnie teraz kiwasz głową na - TAK. Chyba większość z nas przynajmniej kilkukrotnie miało taką sytuację w życiu. Nie musisz się martwić, ponieważ jest to całkiem naturalne. Problem pojawia się wtedy, kiedy Twój codzienny spokój zakłóca bezsenność. Ile masz na swoim koncie nieprzespanych nocy? Masz czasem tak, że przekręcasz się z boku na bok i nic nie jest w stanie Cię uśpić? A może budzisz się wczesnym rankiem, nawet wtedy kiedy nie zmuszają Cię do tego codzienne obowiązki? Sen ma dawać możliwość prawdziwego odpoczynku i odprężenia, a nie być gonitwą myśli i stałym niepokojem. Według przeprowadzonych przez specjalistów badań człowiek potrzebuje od 6 do 8 godzin snu. Bardzo ważne jest to, żeby był to sen nieprzerwany.

Czy uważasz, że masz z tym problem? Czy poprzez brak odpowiedniego snu czujesz się rozdrażniony i mniej efektywny? Jeżeli tak, zacznij szukać rozwiązania. Wiele osób w takim przypadku zaczyna szukać pomocy lekarskiej i rozpoczyna terapię melatoniną. Czym dokładnie jest melatonina wyjaśnimy w poniższym artykule.

Czym jest melatonina?

Melatonina jest to substancja, która występuje w organizmie człowieka. Tak naprawdę jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego ciała. Jej wydzielanie odbywa się w szyszynce, czyli w komórkach umiejscowionych w mózgu. W zasadzie największe stężenie melatoniny w naszym organizmie następuje między północą a trzecią nad ranem.

Potocznie została nazwana “hormonem snu” i “hormonem ciemności”, ponieważ zostaje naturalnie wytwarzana w momencie, kiedy zapada zmrok. Wtedy narząd wzroku odbiera informację, że zbliża się noc i rozpoczyna się produkcja melatoniny. Dzięki niej regulowany zostaje zegar biologiczny, który odpowiada za cykle dobowe - rytm snu i czuwania.

Korzyści z zażywania melatoniny

Bez wątpienia melatonina w bardzo silny sposób oddziaływuje na nasz cykl dobowy i jest bardzo często stosowana w przypadku bezsenności. Pomaga osobom, które borykają się z zespołem   opóźnionej fazy snu, chorobami oczu, które często podróżują samolotem i zmieniając strefy czasowe. Melatonina daje korzyści też dla tych, którzy pracują w systemie zmianowym.

Jeżeli masz problem z bezsennością przewlekłą na którą ma wpływ wiele czynników możesz stosować melatoninę w celu przywrócenia cyklu dobowego. Jej regularne przyjmowanie pozwala na zsynchronizowanie naturalnych procesów biologicznych, które zachodzą w Twoim ciele. Uwaga! Przy stosowaniu melatoniny konieczne jest bardzo precyzyjne ustalenie godziny kiedy masz ją brać. Jest to trudne w przypadku osób starszych, tych po 50 roku życia ze względu na to, że wydzielanie przez ich organizm melatoniny w naturalny sposób jest bardzo ograniczone. Wtedy najlepiej skonsultować swoją decyzję z lekarzem i ściśle trzymać się wyznaczonych przez niego zasad. Zazwyczaj specjaliści przepisują wtedy melatoninę o przedłużonym działaniu. Czy stosowania melatoniny mogą pojawić się szybko? Tak, właściwie dobrana dawka melatoniny pozwala w niedługim czasie uzyskać pożądane efekty.

Najskuteczniejsze dawkowanie melatoniny

Produkty zawierające w swoim składzie melatoninę można otrzymać nawet bez recepty, jednak nie jest to dobre rozwiązanie i nie gwarantuje pełnej skuteczności. Melatonina jest środkiem nootropowym.

 

W jaki sposób stosować melatoninę? Przyjmowanie odpowiedniej dawki melatoniny powinno być ustalone ściśle przez lekarza, w porozumieniu z pacjentem i towarzyszącymi mu objawami. Zwykle zaleca się stosować od 1 do 3 mg melatoniny. Zdarza się, że konieczne jest przepisanie 5 mg. Wszystko zależy od tego z jakim przypadkiem mamy do czynienia i jak długo ma być stosowana substancja.

Melatonina: bezpieczeństwo dla zdrowia podczas stosowania

Oczywiście stosując melatoninę musisz pamiętać, żeby zachować ostrożność.

Zbyt duża ilość melatoniny, czyli błędnie dobrana dawka do do Twoich potrzeb może powodować koszmary senne. Jej niedobór natomiast sprzyja niefunkcjonalności mózgu, może prowadzić do ataków padaczki a nawet depresji.

W przypadku przyjmowania melatoniny dobrze zachować równowagę. W przeciwieństwie do innych obecnych na rynku preparatów, melatonina działa na organizm w sposób naturalny przywracając głęboki, dobry sen. Zachowuje przy tym wszystkie jego fazy. Dzięki niej wstajemy wypoczęci i zrelaksowani. Oczywiście istnieją pewne przeciwwskazania do stosowania melatoniny, z którymi należy się zapoznać przed ostatecznym podjęciem decyzji o jej przyjmowaniu. Należą do nich:

  • choroby wątroby
  • alkohol
  • choroby autoimmunologiczne
  • nadwrażliwość na melatoninę

Jak widzisz melatonina spełnia bardzo ważną rolę dla Twojego organizmu. Jej odpowiednie stężenie pozwala na prawidłowe funkcjonowanie na co dzień. Odpowiedni sen, zachowanie cyklu dobowego i odpowiednie odprężenie ciała pozwala na lepszą koncentrację, zapobiega drażliwości i depresji. Jeżeli chcesz wspomóc leczenie bezsenności, unikaj jedzenia późno wieczorem oraz postaraj się nie ćwiczyć przynajmniej 3 godziny przed planowanym snem.

Dodaj komentarz