grafika mózg w żarówce - usprawnione zdolności poznawcze dzięki piracetamowi
Piracetam to niewątpliwie lepsze skupienie
Grudzień 21, 2018

Melatonina na lepszy sen

kobieta z tabletem próbująca zasnąć po melatoninie

Melatonina na lepszy sen

W dzisiejszych czasach bardzo dużo osób ma problemy ze snem. Zazwyczaj wynika to z tego, że jesteśmy przemęczeni, nasz mózg w natłoku codziennych obowiązków ma problem z odcięciem się od codziennych zmartwień. To wszystko sprawia, że nawet proces zasypiania jest mocno utrudniony.

Brak odpowiedniego snu wzmaga w nas nerwowość i niepokój. Stajemy się mniej produktywni i dużo gorzej wykonujemy swoje obowiązki. To odbija się zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej. Co z tym zrobić?

Czy istnieje jakieś rozwiązanie tego problemu? Czy chcesz w końcu poczuć, że żyjesz normalnie, a noc nie jest dla Ciebie męczącą gonitwą myśli? Jeżeli tak, mamy dla Ciebie doskonałą wiadomość! Z pomocą przychodzi do Ciebie melatonina. Czym jest, jakie ma właściwości i jak wpływa na jakość Twojego snu, dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Czym jest melatonina?

Melatoninie zawdzięczamy prawidłowe funkcjonowanie całego naszego ciała. Hormon wytwarzany jest przez szyszynkę w centralnej części mózgu. Jej zadaniem jest synchronizacja cyklu dobowego snu i czuwania. Właśnie dzięki melatoninie możesz spać w nocy, a Twój cykl dobowy jest unormowany.

Wahania na poziomie melatoniny we krwi warunkują to, czy Twój sen funkcjonuje prawidłowo. A Ty wtedy jesteś albo wypoczęty albo zmęczony. Ilość produkowanej melatoniny zmienia się w ciągu całej doby. Jej największe stężenie występuje pomiędzy 24 a 3 nad ranem. W momencie, kiedy na dworzu zaczyna robić się jasno a pierwsze promienie słońca zaglądają do nas przez okno, produkcja melatoniny spowalnia. W końcu ulega zatrzymaniu.

Jakie właściwości ma melatonina

Melatonina poprzez regulowanie cyklu dobowego ma ogromny wpływ na jakość naszego życia o czym wspominaliśmy na początku artykułu. Kiepski sen to nerwowość brak produktywności w pracy, i obniżenie wydajności organizmu. Przecież nie chcesz tak funkcjonować prawda? Kiedy jesteśmy coraz starsi poziom melatoniny w naszym organizmie zaczyna spadać. W zasadzie to duża ilość osób po 40 roku życia ma problem z bezsennością lub brakiem regularności snu. Właśnie dlatego ten poziom melatoniny powinien być unormowany.

Odpowiednie stosowanie melatoniny pozwala usprawnić cały proces zasypiania, polepsza samopoczucie i reguluje zaburzone procesy snu w ciągu nocy. Melatonina ma ogromną przewagę nad środkami usypiającymi, po których czujemy się ospali i zmęczeni. Przy ich stosowaniu często towarzyszy też nam uczucie rozbicia węwnętrznego.

Dodatkowo zbyt długie przyjmowanie leków nasennych może spowodować uzależnienie lub nawet doprowadzić do przedawkowania niektórych substancji. Takie leki ciężko też później odstawić, ponieważ występujące objawy mogą powrócić. Co ciekawe melatonina była też od dawna stosowana przy leczeniu depresji zimowej spowodowanej niedostateczną ilością światła docierającego do ciała w czasie miesięcy zimowych.

Czuwanie i sen lepszej jakości dzięki melatoninie Melatonina stosowana w przypadku zaburzenia snu potocznie została nazwana hormonem ciemności. Odpowiednia jej ilość w organizmie pozwala zachować odporność organizmu i działa przeciwutleniająco.

Na jej brak najczęściej narażone są osoby zmieniające strefy czasowe, które do późnych godzin nocnych siedzą przy komputerze lub pracują na zmiany . Odpowiednie stosowanie melatoniny pozwala na :

  • lepsze zasypianie
  • pozwala utrzymać głęboki i relaksujący senstymuluje cykle dobowe i reguluje tym samym zegar biologiczny człowiekadziała wspomagająco na regenerację organizmu

Kolejnym dużym plusem ze stosowania melatoniny jest to, że nie powoduje ona porannego zmęczenia. Nie działa też uzależniająco, tak jak w przypadku tabletek nasennych. Wiele badań potwierdziło skuteczność melatoniny na sen dzieci i osób dorosłych.

Jest ona niezastąpiona w poprawieniu jakości snu i przede wszystkim jej stosowanie jest bezpieczne. Odpowiednią dawkę melatoniny oraz godziny w jakich trzeba ją przyjmować ustalana jest indywidualnie przez specjalistę. Zazwyczaj melatoninę stosuje się w przedziale od 1 do 6 mg na dobę. Dzięki melatoninie nasz rytm dobowy i senność występuje w zdrowej proporcji. To bardzo ważne. Obniżona forma i brak odpowiedniej ilości snu, może przejawiać się w innych obszarach naszego życia.

Niepokojące objawy to bezsenności to:

  • bóle głowy
  • rozdrażnienie
  • dezorientacja
  • rozbicie
  • osłabienie koncentracji
  • problemy hormonalne

Jak widzisz stosowanie melatoniny ma bardzo duży wpływ na poprawienie jakości Twojego snu a tym samym Twojego życia w wielu obszarach. Jeżeli uda Ci się dopasować do siebie idealną dawkę melatoniny to ona sprawi, że wreszcie poczujesz się wypoczęty i bardziej produktywny. Twoje myśli będą spokojne, przestaniesz być rozdrażniony i będziesz budzić się z większą chęcią do życia.

Dodaj komentarz